Tuesday, February 22, 2011

Test run - Shimano Deore hydro brake system.

Salam Member semua.. Hari ni aku nak bercerita tentang test run brek baru yang aku baru install kat beskal aku.. brand Shimano deore aku beli dengan harga RM380 campur upah pasang RM20 so Rm400 terbang dari wallet aku.. huhu.. Tapi memang berbaloi biarpun aku pikir 21x nak beli.. hahaha..

Oleh kerana dek terlalu excited nak test brek tu aku lupa tugasan aku sebagai photographer tiap kali riding.. sori geng.. tidak disengajakan.. cuma secara kebetulan.. hehehe.. Aku beli kat kedai beskal di wangsa melawati.. actually ini model lama.. toke tu kata model baru pun ade.. tp harganye 500++ tidak termasuk rotor.. pergh..!! so dia suggest yg ni.. model lama dgn harga promosi dia.. aku xto la.. kalau ade kedai lain yg jual lebih murah..

Kebetulan member2 semua dah ready nak kayuh masa aku sampai di meeting point kita kat kemensah.. Aritu aku dtg sorang dari Wangsa Maju sebab geng lain (miji & Nawi hilang tanpa dikesan) tapi sebab nak test brek punya pasal aku redah je.. kalu x jumpe Ayie, abg syadat dan yang lain-lain hari tu pun aku akan kayuh jugak sorang dan layan downhill dengan brek baru aku..

Memang superb and marvelous.. huhu Cukup mengujakan.. tahap confident aku bertambah 60%.. Aksi downhill waktu pergi menurun bukit yg terakhir sebelum sampai sofea jane aku bleh buat jump lg dan sempat brek biar pun landing clearance cuma 2-3 metre je.. hahaha mujarab sungguh.. beskal aku pun rasa semakin ringan sbb weight da kurang beberapa gram.. sebab waktu aku tukar brek tu aku sempat tukar stem dan handle over size Ozonic dan saddle rubar sekali.. huhu

Waktu downhill balik memang mendebarkan.. Aku , boy & Nasri (syadat Jr) duk kat depan..
ayie, abg syadat, syouqie, izzat, mamat dan yang lain ada kat belakang.. dorang sangkut dengan konvoi ATV yang naik waktu tu.. so kitorang jalan dulu.. Aku nyaris-nyaris nak cium tanah waktu nak sampai di jambatan kayu..Boy yang follow rapat kat belakang aku mcm ada ikat tali terjerit-jerit suruh aku brek.. mujur aku dapat control beskal dan body balancing.. kalu tidak memang test run aku jadi haru biru.. hahaha


Sampai di route access (jalan tar) kepuasan tak terhingga.. rasa macam nak kayuh naik semula
dan layan downhill lagi sekali.. hohoho.. Cuma ada satu dua perkara yang merunsingkan skit
dengan sistem ni.. Pertama sekali yang aku risau pasal position brek tu yang mana brek depan dah duk kat belah kiri dan sebaliknya.. huhuhu Kalu brek kebel bleh la aku tukar sendiri supaya brek depan duk belah kanan mcm brek moto.. tapi untuk sistem ni tak boleh buat camtu beb.. kalu sanggup nak rugi Rm100++ ganti minyak asal yang ada dlm brek tu boleh la tukar..
Bukan apa.. dari kecik aku kayuh beskal sememangnya brek depan kat sebelah kanan.. so nak tukar kebiasaan tu agak mengerunkan
jugak.. takut-takut pun ada.. setiap saat aku terpaksa
remind jari aku untuk membiasakan brek depan dan belakang.. huhu..

Satu lagi pasal jarak jari dengan lever brek.. aku cuma mampu menarik dengan satu jari.. sebb jarak lever dangan handle grip aku agak jauh.. so kalu nak tarik guna 2 jari tangan aku akan hilang grip kat handle.. mujur sistem brek ni amat ringan.. even budak kecik umor 3 tahun pun mampu tarik brek tu.. so xde masalah sgt aku nak tarik guna 1 jari.. cuma nak kene biasakan je..

Brek ni mudah kua bunyi "skreet" bila kene air atau basah.. huhu agak merimaskan tapi x membahayakan.. mungkin kerana cengkaman nye yang kuat kot.. agaknye lah.. But overall aku memang puas hati dengan sistem ni.. murah tapi perform.. Kalu ada mbr2 yang nak tukar ke sistem brek hydro.. Aku sarankan model ni.. hahaha.. Anyway itu bukan alasan not to riding beb.. Go Cyclemania!!

No comments:

Post a Comment